Introductie: Stichting Buddy Netwerk is een professionele vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor de ondersteuning van volwassenen en kinderen met een chronische en/of levensbedreigende ziekte (Buddyzorg en Buddy’s voor Bikkels), mensen die zich eenzaam voelen en/of een zeer gering sociaal netwerk hebben (2tegen1zaamheid) en mensen met geheugenproblemen en hun mantelzorgers (Buddyzorg Dementie). De tijdelijke 1-op-1 ondersteuning van de cliënten gebeurt via de inzet van professioneel opgeleide vrijwilligers (buddy’s). Buddy Netwerk noemt haar cliënten ‘maatjes’. Een buddy biedt een luisterend oor, is betrokken en draagt actief bij aan het versterken van het sociale netwerk van de cliënt. Naast aandacht voor de beleving van het ziek zijn, is er ook behoefte om juist dingen te ondernemen die (nog) wel kunnen. Ook verrijkt het het leven van de buddy zelf.

Buddy Netwerk is een organisatie met 12 fte betaalde medewerkers en ongeveer 400 betrokken vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor de doelgroep. De organisatie staat bekend als een betrouwbare (samenwerkings)partner en heeft een stevige reputatie. De kleinschaligheid en gedegenheid is tevens de kracht van de organisatie. Stichting Buddy Netwerk ontvangt financiering via verschillende kanalen: 95% komt uit gemeentelijke subsidies en 5 % uit diverse projecten en goede doelen. Voor de komende jaren is het van belang deze geldstromen te behouden en te zorgen voor nieuwe geldstromen waarbij ook steeds meer het bedrijfsleven betrokken kan worden. De omzet van de organisatie bedraagt circa € 975.000,= en de organisatie is financieel gezond. Mede vanwege veranderende subsidiemodellen zoekt Buddy Netwerk samenwerking met andere aanbieders.

Het werkgebied van Buddy Netwerk omvat momenteel Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, Westland, Pijnacker-Noordorp en Delft. Buddy Netwerk wordt aangestuurd door een directeur/bestuurder en werkt volgens een Raad van Toezicht model.

De huidige directeur/bestuurder vertrekt bij de organisatie en daarom zoeken we een nieuwe directeur/bestuurder.
Functie: Als directeur/bestuurder van deze bijzondere organisatie sta je voor de uitdaging om de kwaliteit te handhaven, de zichtbaarheid te vergroten en de financieringsmix uit te breiden.

Doel: Je bent verantwoordelijk voor:

- Het implementeren en doorontwikkelen van de strategie en het realiseren van de doelen gesteld in de ‘Strategie 2019 -2022 – Versterken en verbinden’. Voorbeelden van uitdagende thema’s zijn: het ondersteunen en versterken van cliënten en hun netwerk, het vergroten van maatschappelijke impact, het versterken van buddy’s, andere vrijwilligers en medewerkers en het zijn van een gezonde en representatieve organisatie.
- Het vergroten van de zichtbaarheid en aantonen van de toegevoegde waarde: laat het effect zien van wat Buddy Netwerk doet. Zorg dat je zichtbaar bent bij gemeenten en andere relevante partijen en dat Buddy
Netwerk stevig op de kaart staat. Vertel het verhaal op de juiste plek en zet hierbij de resultaten centraal. Je onderhoudt het bestaande netwerk van gemeentelijke contacten, connecties met het bedrijfsleven en met (informele) zorgaanbieders. Je bent actief op zoek naar nieuwe samenwerkingsvormen.
- Het werven van vrijwilligers: dit vraagt in deze tijd om extra inspanning en een doordachte en creatieve werkwijze. Samen met het team zorg je voor voldoende instroom en behoud van vrijwilligers.
- Het verminderen van de afhankelijkheid: je bent eindverantwoordelijk voor het binnenhalen van de gemeentelijke subsidies en daarnaast zorg je ervoor dat de afhankelijkheid van deze subsidies afneemt. Zoek de kansen die er zijn en verzilver deze. Zoek naar alternatieve financieringsbronnen en andere geldstromen. Kijk naar de digitale mogelijkheden die Buddy Netwerk heeft. Leg contacten met bedrijven die maatschappelijke relevantie hoog in het vaandel hebben staan om een mogelijke samenwerking te onderzoeken.
- Het aansturen van de organisatie: zorg dat de kwaliteit van dienstverlening centraal staat en realiseer een gezond en duurzaam bedrijfsklimaat. Toets de structuur en opbouw van de organisatie op toekomstbestendigheid in een sterk veranderende omgeving.
- Je stuurt direct de medewerkers (circa 12 fte in totaal 15 personen) aan. Je biedt structuur, schetst heldere kaders en geeft daarbinnen ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en ontwikkeling. Je zet de ingezette lijn naar een meer zelforganiserend team verder door. Je houdt overzicht en zet de medewerkers in hun kracht. Je bent eindverantwoordelijk voor de begroting, het jaarplan en het bestuursverslag.
- Je legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht.
Eisen: Voor deze bijzondere functie zoeken we iemand met ondernemersbloed, die strategisch kan opereren, leiderschap toont en zich senang voelt in het sociaal domein. Je hebt een academisch of HBO werk- en denkniveau en een aantal jaren aantoonbare integrale managementervaring in een complex krachtenveld. Affiniteit met vrijwilligersorganisaties en (informele) zorg is van groot belang. Je bent een creatieve maatschappelijk ondernemer die in het sociaal domein effectief doelen haalt en het lef heeft om vernieuwingen te realiseren. Je bent een netwerker pur sang die soepel schakelt in het politiek/bestuurlijke veld. Je bent dé ambassadeur van de organisatie. Je communiceert op open en transparante wijze. Je bent een stevige, toegankelijke manager die kan delegeren en in verbinding kan doorpakken: hard op de inhoud, zacht in de relatie. Je bent financieel sterk en je hebt een goed oog voor bedrijfsvoering. Je doet je werk met een enthousiasme dat uitstraalt op je omgeving. Dit alles in het licht van de kleinschaligheid van de organisatie met bijbehorende dynamiek. Je bent namelijk zowel een strategisch bestuurder als operationeel directeur. Door de combinatie van strategie en operatie, buiten en binnen, primair proces en bedrijfsvoering, uitbreiden van het netwerk en focus op kwaliteit is dit een bijzondere functie. Je moet dus vooral kunnen schaken op diverse borden en in staat zijn om:

- Goed te schakelen van strategische vraagstukken naar operationele taken.
- Nieuwe concepten uit te denken en subsidies binnen te halen.
- Het boegbeeld van Buddy Netwerk te zijn en de medewerkers goed aan te
sturen.
- Te vernieuwen en te verbinden.
- Zakelijk en resultaatgericht te handelen en toegankelijk te blijven.
- Dienend leiderschap te tonen en daarbij de talenten van de medewerkers
te benutten.
- Zowel extern als intern nieuwe samenwerkingsrelaties op te zoeken.
- Te gedijen in een onzekere context en de juiste toon vinden in dit
dynamische veld.

We horen graag waarom jij diegene bent die deze uitdagende activiteiten op zich wil en kan nemen en waarom je een groot hart hebt voor de doelgroep en het werk dat Buddy Netwerk doet. We laten ons graag verrassen door de manier waarop je dat doet.
Bieden: Het salaris bedraagt conform inschaling in maximaal fwg 70 van de cao GGZ maximaal € 6.188,= bruto per maand (op basis van 36 uur). Je krijgt in eerste instantie een jaarcontract.
Contact: Graag ontvangen wij een motivatiebrief en een recent CV via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ter attentie van de heer Jan Willem Weck. Reacties zijn welkom t/m 20 juli 2019. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.

Nadere informatie over inhoud van de functie kan ingewonnen worden bij
Jan Willem Weck, voorzitter van de Raad van Toezicht, +31651849925, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bij Kees Slingerland, vicevoorzitter van de Raad van Toezicht, +31651701560, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.